Afvalstoffenheffing vanaf 1 januari omhoog | Afvalcontainerbestellen.nl

Afvalstoffenheffing vanaf 1 januari omhoog

Waar in 2018 een gemiddeld huishouden 246 euro per jaar kwijt was aan afvalstoffenheffing, zal dit bedrag dit jaar op zo’n 257 euro uitkomen. Dit komt neer op een stijging van gemiddeld 4,4 procent. De verhoging van de afvalstoffenheffing is een direct gevolg van de hogere rijksbelasting die gemeenten op hun beurt moeten betalen om afval te mogen storten en verbranden. Deze rijksbelasting is gestegen van 13 euro per ton afval naar 31 euro. Op deze manier wil de Staatssecretaris van Financiën ervoor zorgen dat gemeenten meer waardevolle afvalstoffen gaan hergebruiken.

Onderzoek onder gemeenten

De belangenorganisatie voor huizenbezitters ‘Eigen Huis’ heeft een steekproef onder 111 gemeenten uitgevoerd om te bepalen hoe erg huurders en huizenbezitters de verhoging gaan voelen in hun eigen portemonnee. Volgens de organisatie is het namelijk niet de bedoeling dat inwoners van gemeenten moeten opdraaien voor de rekening van de gemeente waarin zij wonen.

Uit het onderzoek kwamen onder andere grote verschillen tussen gemeenten naar voren. Zo moet een inwoner in per jaar 418 euro betalen, wat maar liefst 12 keer meer is dan in . In was de afvalstoffenheffing vorig jaar 252 euro, maar dit zal nu neerkomen op 329 euro (een verhoging van 31 procent).

Grootste stijgers en dalers

15 procent van de onderzochte gemeentes verhoogt het tarief met ruim 10 procent. In loopt de stijging zelfs op tot 21 procent en de gemeente verhoogt de kosten met 19 procent. Verrassend genoeg zijn er ook een handjevol dalers uit het onderzoek naar voren gekomen. Het gaat hier om slechts 7 gemeenten, waarvan de grootste daler is met een daling van 17 procent. De gemeente staat op de tweede plek met een daling van 12 procent.

Afvalstoffenheffing in het kort

Huurders en huizenbezitters moeten beiden afvalstoffenheffing betalen. De kosten voor de inwoners van een gemeente mogen niet hoger zijn dan de kosten die de gemeente kwijt is aan deze voorzieningen. De ene gemeente maakt gebruik van een vast tarief dat de inwoners moeten betalen aan afval, terwijl de andere gebruikmaakt van het zogenaamde Diftar-tarief. Bij de laatstgenoemde moet een inwoner betalen voor iedere keer dat de afvalbak geleegd wordt.

Grofvuil makkelijk en voordelig af laten voeren

Zoals u heeft kunnen lezen, is de kans groot dat u in 2019 meer kwijt zult zijn voor de afvoer en verwerking van uw huisvuil. Gelukkig kunt u met uw nog altijd voordelig bij ons terecht. Voor een vast all-in tarief leveren wij u bijvoorbeeld een container voor uw bouwafval, puin, groenafval of dakafval. Al onze afvalcontainers zijn vier weken vrij van huur te gebruiken en na afloop halen wij uw bak weer op en zorgen wij dat het afval verwerkt wordt.